Cecilia Tofterö

Jag går igång när man säger att något inte går

Cecilia Tofterö (2)

Nu vill vi gärna veta – vem är Cecilia Tofterö?

Jag är född och uppvuxen i Malmö respektive Höör men flyttade till Bjärred 2006 tillsammans med min man Leif.
Vi har två pojkar Aston 12 år och Ruben 9 år. Jag har en magisterexamen i litteratur och en fil.kand i kultur.
Jag har jobbat som cocktailbartender i London och i Kungsparken i Malmö på 1990-talet innan jag av en slump hamnade på Ericsson Mobile Communications efter en tid som grafisk designer för skandinaviska resekataloger i Köpenhamn.

Jag är också en hängiven fotograf och hämtar helst motiven från naturen. Försöker komma nära både insekter, fåglar och växter för att fånga en känsla eller uttryck. Att fotografera är min mindfullness. Just nu finns några av mina bilder i senaste numret av tidningen Trädgårdsliv tillsammans med fina texter av Katarina Kihlberg.

Varför förpackningar?

Uppdraget på Ericsson Mobile Communications marknadsavdelning handlade inledningsvis om att lyfta fram varumärket och arbeta mer med produktkommunikation via våra förpackningar. Efter en tid togs ett beslut att genomföra en större omläggning av våra förpackningar och avdelningen som jobbade med själva konstruktionen (ingenjörerna) slogs samman med marknadsavdelningen.
Min roll blev att projektleda arbetet och då krävdes att jag var väl insatt även i konstruktionsarbetet.

Vad har du tagit med dig in i ditt företag?

Det är enormt viktigt att stärka köpupplevelsen på alla sätt och förpackningen är en viktig del i detta. Det gäller att bekräfta kundens köp genom en positiv upplevelse hela vägen. Jag har lärt mig mycket efter många år i branschen och förstår verkligen vikten av att fungera som en bro mellan design/marknad och konstruktion/produktion. Den rollen har jag tagit in i mitt företag och den gör mig lite unik.

Vilka trender ser du när det kommer till förpackningar?

• hållbarhet – efter tio års forskning har nu nya miljövänliga material som är biologiskt nedbrytbara nått marknaden och intresset är stort
• det investeras mer i förpackningar, man ser ett större värde både försäljningsmässigt och hållbarhetsmässigt
• ökat fokus på köp- och öppningsupplevelsen, det man kallar unboxing.

“Köper jag en sax är det för att jag behöver en sax, då ska det inte behövas en sax för att öppna förpackningen”

Vad ska man tänka på innan man anlitar Tofterö.se?

  • vad är målet med förpackningen
  • hur mycket får den kosta
  • vilka volymer kan man räkna med
  • vem är kunden och var säljer du? till företag, privatpersoner, online, butik…

Vilka misstag är det lätt att göra? 

  • att enbart se till produktion och logistik
  • att enbart se till det visuella; design, färg etc
  • att inte tänka på hur förpackningen ska hanteras i de olika säljkanalerna

Vilka är dina utmaningar i företaget?

Jag ser mig själv som totalentreprenör och arbetar med hela värdekedjan. Det är en nisch i branschen som inte är så väl etablerad. 
Min roll sträcker sig från idé till att produkten är i sin förpackning och det är inte så många som jobbar på samma sätt.
En annan utmaning är att förpackningen inte sällan kommer in sent i processen kring en produkt och kanske betraktas som sekundär.
Timing är en annan utmaning. Förpackningar utvecklas inte löpande i företagen så det gäller att jag befinner mig på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Har du något drömuppdrag?

Nej det har jag nog inte utan det handlar mer om att jag vill jobba med olika typer av uppdrag samtidigt. För en kund kan det vara ett uppdrag med en konkret förpackningsutveckling och för en annan kund jobbar jag med strategier kring förpackningsprocessen internt i företaget.
Jag tycker det är inspirerande att samverka med företag som har en hållbar värdegrund och som använder nya innovativa material samtidigt som man lägger stor vikt vid en ökad köpupplevelse.

Samarbeten lokalt – hur ser du på det?

Det gör jag gärna, här finns t ex en hel del restauranger och jag skulle gärna utveckla en generell take-away-förpackning i ett hållbart material som enkelt kan anpassas till flera verksamheter för att hålla nere kostnaderna.

Jag har redan idag en del samarbeten med lokala små företag där jag t ex bidrar med rådgivning och displaymaterial.

Vad händer just nu?

Jag har precis fått två stora uppdrag för företag som finns både i Europa och globalt, så det är jätteroligt. Jag gör också en del uppdrag för Sigma Connectivity och deras kunder. Har precis avslutat ett projekt för ett mindre uppstartsföretag – Ginger Diamonds, ingefärsflakes som är en sorts snacks/hälsokost som ska lanseras nu före jul.

Här kan du följa Tofterö.se

www.toftero.se
www.facebook.com/toftero.se

NÄRODLAT FÖRETAGANDE
MARIE NILSSON

www.narodlatforetagande.se